Niezależnie od skali biznesu, trudno dziś sobie wyobrazić funkcjonowanie przedsiębiorstwa bez wsparcia firmy kurierskiej. W przypadku przedsiębiorców sprzedających za pośrednictwem internetu, szybko i rzetelnie wykonana usługa kurierska może stanowić ich przewagę konkurencyjną - odbiorcom zakupów w sieci zależy bowiem nie tylko na dobrej cenie, ale też jak najszybszej dostawie.

Do korzystania z usług kurierów zmuszone są także firmy, które nie mają własnej floty transportowej lub jest ona zbyt mała, by zapewnić bezproblemową dostawę lub odbiór towarów na terenie całego kraju. Nie wspominając o tym, że większość dokumentów – niezbędnych na przykład do sfinalizowania umów z kontrahentami – trzeba dostarczyć w oryginale i w określonym terminie, którego tradycyjna poczta nie jest w stanie zagwarantować.

Uwaga na wpisy w księgach

Pocieszeniem dla przedsiębiorców może być fakt, że firmowe wydatki związane z usługami kurierskimi można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów, a w efekcie zmniejszyć podatek dochodowy. Trzeba jednak pamiętać, że w zależności od charakteru usług kurierskich, koszty z nimi związane należy wpisać w różne kolumny podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). W przypadku przedsiębiorców, którzy kupują materiały lub towary, skorzystanie z usług kuriera w celu ich odbioru uznawane jest za tzw. koszt uboczny związany z zakupem. A to oznacza, że powinien zostać ujęty księgowo w kolumnie uwzględniającej właśnie takie koszty (poz. 11 KPiR).

Natomiast koszty przesyłki kurierskiej związane ze sprzedażą towarów przez przedsiębiorcę należy uwzględnić w kolumnie przeznaczonej do wpisywania tzw. pozostałych kosztów (poz.13 KPiR, do której trafią także opłaty kurierskie związane m.in. z przesyłaniem firmowych dokumentów itp.). Należy jednak mieć na uwadze, że w sytuacji, gdy przedsiębiorca wynajmuje kuriera do sprzedawanych przez siebie towarów, ale to klient płaci za ich transport (tak, jak ma to miejsce w przypadku firm internetowych, które wystawiają fakturę zarówno za towar, jak i za transport przy pomocy wynajętego przez siebie kuriera), korzyść podatkowa w postaci obniżonej podstawy opodatkowania nie wystąpi – usługa kurierska będzie bowiem stanowiła jednocześnie koszt uzyskania przychodu i przychód przedsiębiorcy.