statystyki

Będą zmiany w podatku od nieruchomości

autor: Magdalena Majkowska03.04.2012, 07:03; Aktualizacja: 03.04.2012, 11:09
Podatek od nieruchomości

Podatek od nieruchomościźródło: ShutterStock

Należy uprościć system wymiaru podatku od nieruchomości, aby obniżyć koszty postępowania ponoszone przez samorządy.

Reklama


Reklama


Taki wniosek wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską (nr 2350/12). Zmiana, która zostanie rozważona przy okazji najbliższej nowelizacji Ordynacji podatkowej, umożliwiłaby wydawanie osobom fizycznym decyzji w sprawie ustalenia podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego bez wszczynania postępowania podatkowego. Będzie tak, gdy złożona deklaracja (tj. informacja w sprawie podatku) w momencie złożenia nie budzi wątpliwości.

Dzisiejsza procedura wymiaru podatków lokalnych jest kosztowna. Wynika to z tego, że do decyzji ustalających osobom fizycznym podatek od nieruchomości, rolny i leśny mają zastosowanie ogólne zasady postępowania z Ordynacji podatkowej (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Jak wyjaśniło MF podstawowa procedura obejmuje zatem: wydanie postanowienia o wszczęciu postępowania (art. 165), powiadomienie podatnika o zebranym materiale dowodowym (art. 200), wydanie i doręczenie decyzji wymiarowej (art. 207 i 211). W niektórych postępowaniach przeprowadza się dodatkowe czynności.

Postępowanie to związane jest z kosztami doręczeń decyzji, postanowień i wezwań. Ministerstwo Finansów poinformowało, że podziela pogląd samorządowców o potrzebie wprowadzenia zmian w ordynacji upraszczających procedury podatkowe i obniżających koszty postępowania. Zmiany w tym zakresie postulują również gminne organy podatkowe innych województw.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

Reklama

  • Aneta(2013-03-01 15:19) Odpowiedz 00

    To skrajna niesprawiedliwość, płacić tak wysoki podatek od niezamieszkałych budynków!

  • sn(2012-04-03 21:48) Odpowiedz 00

    12.odp.
    Po części Pan ma rację , że dół nie tworzy tych przepisów , nie miałem na myśli małych UG w terenie wiejskim , a duże miasta jak W-wa , gdzie premie w UM dochodzą do 50 -70 tys.zl za dobrą pracę jest pensja a za wyjątkowe zasługi premia ( i nie taka duża) .Może Pan nie czyta prasy, tematów z dużych miast.Ci nasi urzędnicy UG dla Osiedla Marymontu podnieśli opłaty z ok.500 tys.na 2500tys zł. tj. 500% i na razie w SKO SM przegrała rozprawę, pozostaje sąd . Takie są fakty ,że inflację nakręca Rząd (dzisiejszy SE podaje jak) dodrukowuje pieniądze bez pokrycia (jest ok.800mld zł "zegar" ),to wywołuje wzrost cen, tym samym wzrost cen gruntu i wycen .Biedni nie kupują działek, bo liczą czy im na leki starczy itp.i czynsz ( w naszym osiedlu jest ich ok.60-70%). SM podniosła opłaty z tytułu uż. wieczystego ok. 100zł/m-c ,czynsz dochodzi do 600-700zł za mieszkanie, a renty em. mają 800-1100zł, podwyżka netto 60zł.
    To są dane z dokumentów, może ich Pan nie znał przez to taki komentarz.

  • trab49(2012-04-14 08:51) Odpowiedz 00

    Rozumiem, że w trosce o ludzi zmniejszy się koszty obsługi podatków od nieruchomości, a zatem będą OBNIŻONE ?

  • Kon Donek(2012-04-14 07:54) Odpowiedz 00

    Dla odmiany urzędnicy rozumieją tylko teks pisany, bo mają czcionki zamiast mózgów, szkoda jedynie, że rzadko coś mądrego i zrozumiałego potrafią napisać obywatelowi, jak się dostanie pismo z urzedu to nie wiadomo czy śmiać się, czy płakać, tak czy inaczej scyzoryk się otwiera. Obecną liczbę urzędników należałoby zredukować o 3/4 - 4/5 i to głównie dlatego, że szkodzą reszcie społeczeństwa wymyślając nowe idiotyczne przepisy dla podtrzymania wasnego istnienia.

  • gosc(2012-04-07 15:21) Odpowiedz 00

    Zminimalizować koszty utrzymania Państwa RP - przedstawić stan aktualny i wyznaczyć cel do osiągnięcia np. za 2 czy 3 lata. Na oczach ludzi-internet realizować. Są osoby które w ramach wolentariany pomogą dla rządu ale czemu rząd ma jeść chochlą a Ci co pracują mają głodować - niech tylko rząd wyznaczy zadania i gotowość ich realizacji.
    I nie pokazujcie ciągle nam tych profesorów bez dyplomów i innych nacji - bierzmy się za porządkowanie własnego kraju.
    Niech Pan min.spr.zagranicznych powie Polakom dlaczego za dzieła zrabowane w naszym kraju my Polacy ponownie musimy płacić i mamy się wstydzić za to , że ich nie upilnowaliśmy podobnie jak i to,że obozy zbudowali na naszym terenie też musimy się tłumaczyć, za to ,że pod nadzorem Niemców zamordowaliśmy Żydów w Jedwabnem też musimy się tłumaczyć. Ile lat mamy się kajać przed światem za nie swoje czyny.

  • SKKK(2012-04-10 09:42) Odpowiedz 00

    Brakuje słów na te ataki ze strony chyba sfrustrowanych niektórych osób autorów poprzendich postów. Cóż - urzędnik to dla Was zło, to dla Was przedmiot do zwolnienia, do krytykowania go, bo my nie jesteśmy ludźmi. OK przyjmuję - trudno - tak media nas przedstawiają tak niektórzy kudzie nas spostrzegają. Nie życze nikomu być w takiej sytuacji.

  • Jaromir(2012-04-08 13:08) Odpowiedz 00

    "Należy uprościć system wymiaru podatku od nieruchomości, aby obniżyć koszty postępowania ponoszone przez samorządy."
    A ja odczytuję to tak:
    Należy zwiększyć podatki od nieruchomości, aby zrekompensować samorządom NIEUZASADNIONE WYSOKIE koszty!

    Do: 1: endru z IP: 83.238.174.*
    Masz rację. Ja tak samo to widzę - "ciemność widzę". Dojdzie do tego, że właściciel domu będzie płacił podatek katastralny w wysokości np. 3 % rocznie i w ciągu 33 lat PODARUJE samorządowi i państwu drugi dom lub mieszkanie. Po następnych 33 latach dzieci i wnuki właściciela PODARUJĄ TRZECI DOM lub mieszkanie. I TAK BEZ KOŃCA!
    Jak zawsze - NAJWIĘKSZYM ZŁODZIEJEM JEST PAŃSTWO!

    Do: 10: SKKK z IP: 83.19.191.*
    Nie zawsze, co jest na całym świecie, jest dobre. Przy tej ocenie W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI trzeba brać pod uwagę POZIOM ŻYCIA. Co do kwestionowanego przez Ciebie wzrostu administracji, to poczytaj moje posty na forach związanych z URZĘDASAMI - nie z urzędnikami! I przy okazji spójrz jak piszesz, "urzędniku", zwłaszcza w końcówce postu.

  • panta rej !!(2012-04-08 10:35) Odpowiedz 00

    Cały czas dominuje zasada dziel i rządż ,aby zwykły śmiertelnik nie nadążał za tą szaleńczą karuzelą . Rządy PO to wirująca coraz prędzej karuzela głupoty ,Nic stabilnego, nieustanna zmiana zmian. Już nikt nie wie o co chodzi i o to właśnie w tym wszystkim chodzi (Tuskowi i jego badzie. ). Nieustanne zmienianie tematów aby zając ludzi coraz to nowymi problemami ,które tak naprawdę już dawno były rozwiązane. To jest diabelskie rządzenie tej PO mylonej bandy !

  • Robol(2012-04-07 19:35) Odpowiedz 00

    Władza potrzebuje kasy trzeba tym od tych domków walnąć 1% wartości podatku jak na zachodzie żeby im się odechciało w tym kraju inwestować i osiedlać.
    W socjalizmie musi wszystko być wspólne i te mieszkanka kołchozowe są na miejscu.

  • ola(2012-04-07 07:30) Odpowiedz 00

    Zmiany, zmiany, Ja samodzielnie tematu nie ogarniam, więc z getinem działam. Przy kupnie i sprzedaży jest tyle kruczków, że naprawdę można się w tym pogubić.

  • zik(2012-04-06 18:17) Odpowiedz 00

    strach się bać co jeszcze nam zafunduje ta arogancka i złodziejska wladza

  • SKKK(2012-04-04 12:17) Odpowiedz 00

    no cóz, użwyam argumentów i wskazuję na rozwiązania prawne które w Polsce obowiązują, a które nie są usalane przez urzedników tylko taką moc mają posłowie, senatorowie oraz rząd jako projektodawca. Jeśli Was gnębi wasza spółdzielnia, która winę za to zrzuca na gminę to macie wszelkie mozliwości prawne by zarządać wglądu w dokumnetację finansową spółdzielni czy też wspólnoty. ja rozumiem każdego komu jest ciężko i nie zarabiam tak jak pan pisze. zarabiam tak jak przeciętny zjadacz chcleba wydając połowę kasy na kredyt mieszkaniowy bo nikt mi nie zafundował mieszkania jak niektórym mieszkańcom spółdzielni. I zgadzam się że mamy jedne z najwyższych obciążeń w Europie, ale tymi obciążeniami są przede wszystkim składki na ZUS oraz NFZ. A wysokosci tych obciążeń wynikają z przpeisów prawa uchwalanych na ulicy Wiejskiej a nie w jakieś dzielnicy Warszawy czy tez przez jakąś radę gminy. Takie są realia. O tym o czym pisałem, co pan okreslił jako moją filozofię było pokazaniem tego co nazywa się porządkiem prawnym w Polsce. I bardzo załuję że pan okreslił dyskusję ze mną jako mało kulturalną, zawsze staram sie tłumaczyć zawiłości prawne które towarzyszą podejmowaniu decyzji przez urzędników, często niesłusznie oskarżanych o całe zło, które wnika z niespójnych przepisów.

  • obiektywna(2012-04-04 10:07) Odpowiedz 00

    Napewno przywalą bo powiedzą że Unia kazala no i oczywiście że tak robią na zachodzie. Osobiście nie wyobrażam sobie tego mój dom to 20 lat wydarte z normalnego życia, to 5 lat harówki mojego męża u Niemców.

  • sj(2012-04-04 09:38) Odpowiedz 00

    do 15. Pan
    Pana filozofia i przepisy wydane drakońskie RP podatkowe niszczą słabe już budżety rodzinne ( 2miln ludzi na granicy ubóstwa ,prasa podaje) , być może Pan zarabia 5 czy 10 tys. w urzędzie z naszych podatków i nigdy tych biednych w naszym osiedlu Pan nie zrozumie.Nie widzę dalszego sensu polemiki z Panem mało kulturalnej .

  • SKKK(2012-04-04 06:36) Odpowiedz 00

    Ale dalej pan pokazuje że nie zna pan prcedury ustalania tej opłaty. Powtarzam urzędnicy tylko tę opłatę ustalają w ten sposób, że waqrtość nieruchomości oszacowana przez rzeczoznawcę mnożą przez 1% tej wartości i tak powstaje opłata za użytkowanie wieczyste. I rację ma SKO a w sądzie też państwo nic nie ugracie, poniewaz przepisy są nieubłagalne. Tak należy wyliczac opłatę i to wszystko. Jaką wartość oszacuje rzeczoznawca na to nie ma wpływu urzędnik.

  • cd(2012-04-03 19:18) Odpowiedz 00

    Należy pilnie odsunąć od rządzenia Polską bandę pazernych nieudaczników, którzy już powoli serwują nam faszyzm z totalną inwigilacją.

  • Jat(2013-03-01 15:22) Odpowiedz 00

    Urzędnicy do wora!

  • SKKK(2012-04-03 17:33) Odpowiedz 00

    do 7: sorki, ale takie bzdury które ta osoba wypisuje to wołają o pomstę do nieba.Ja myślę,że ta osoba pisze, bo pisze a nie ma zielonego pojęcia o tematach które porusza:
    1. wzrost opłaty za użytkowanie wieczyste - tak w niektórych przypadkach mogło tak być, że wzrosło o kilkaset procent ale proszę zauważyć o ile wzrosła wartość nieruchomości: przykład na początku 2008 roku podmiot zakupił nieruchomość niezabudowaną za wartość 150.000 zł, rok później tę samą nieruchomość bez żadnych nakładów niezmienioną sprzedaje za 500.000 zł. Jest czerwiec 2009 tę samą nieruchomość zakupuje kolejny pomdiot za 750.000 zł. i on buduje na nim budynek, całą infrastrukturę. Jaka jest zmiana wartości tej samej nieruchomości bez dokonania jakichkowliek nakładów? ze 150.000 na 750.000 zł. Łatwo policzyć jaki to jest procent. Gdy gmina zleca szacownaie nieruchomości rzeczoznawcy on bierze pod uwage ceny transakcyjne nieruchomości w podobnym miejscu i o podobnej właściwości. To nie urzędnik decyduje o cenie tej nieruchomości tylko rynek. Urzednik bazuje na wartości określonej przez rzeczoznawcę który ją wycenia na podstawie wartości transakcyjnej na rynku. Opłata za wieczyste użytkowanie to zazwyczaj 1% wartości wycenionej nieruchomości. A więc urzędnik tylko tak określa wysokość tej opłaty. O wszystkim można wyczytać w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Warto czasem sięgnąć do przepisów zanim się bzdury napisze - to samo dotyczy pismaków wszelkiej maści, którzy wieszali psy na urzednikach za te podwyżki. A prawda o nich jest zupełnie inna.
    2. pisze pan/pani o wypasanych pensjach urzędników. proszę sprecyzować o czyje pensje chodzi. urzędnikami są zarówno pracownicy ministerstw i tam rzeczywiście te pensje są na dość wysokim poziomie - zwłaszcza kadry kierowniczej, urzędnikami są także pracownicy agencji rządowych, urzędów wojewódzkich, izb skarbowych, regionalnych izb obrachunkowych, urzedów centralnych, prokuratury, sądów, kancelarii komorniczych, samorządowych kolegiów odwoławczych, urzedów skarbowych, izb i i urzędów celnych - tu pensje są różne, ale nie należą do wypasionych. Urzednikami są takze pracownicy samorządowi, socjalni, policji, straży pożarnej, wojska - pensje tu niekeidy są niższe niż średnia krajowa. warto sie czasami zastanowić zanim się oskarży innych o to że mają wypasione pensje. Powiem szczerze - nie chciałby pan pracować w urzędzie przy tak ogormnej odpowiedzialności za ewentualne naruszenia dyscypliny fionansów publicznych, przy ciągłych kontrolach róznych instytucji kontrolnych i organów ścigania za pensję rzędu 2.500 zł brutto. A takie pensje są w administracji. Szefowie spółek Skarbu Państwa nie są urzędnikami a oni właśnie zarabiają często 10- krotnie więcej od zwykłego szarego urzednika.
    Szanowny Panie sn - niech Pan mi uwierzy. My urzędnicy też dostrzegamy konieczność zmian w Polsce. Konieczność naprawy stanowionego prawa, szanowania prawa przez tych, co je uchwalają. Często występujemy do ministrów, marszałka Sejmu, Senatu, posłów, senatorów , pana Premiera o poprawę jakości prawa, o naprawe złych przepisów ale my nie jesteśmy słuchani. My jesteśmy postrzegani jako hołota która ma wykonywać polecenia rządzących, często złe i niespójne przepisy uchwalane na kolanie, za ich zastosowanie być karanym oraz nie żądać niczego. Takie są realia bycia urzędnikiem w Polsce. Róznica jeszcze jest w tym, ze inni moga strajkować a my nie. My nie możemy protrestowac przeciwko złemu prawu, złej kondycji finansowej państwa do której doprowadzili nie urzednicy ale politycy swoimi arbitralnymi i politycznymi doraźnymi decyzjami.

  • EWA(2012-04-03 17:13) Odpowiedz 00

    Czy rolnicy płacą podatek od nieruchomości i gruntów o wysokiej obecnie wartości? Bo w mieście płaci się kilkaset złotych za mieszkanie, a na wsi ok. 100 zł rocznie za 10.000 metrów... I w mieście nikt nie daje dopłat do mieszkania 10 razy wyższych, nżz podatek.

  • SKKK(2012-04-03 14:17) Odpowiedz 00

    Proponuję zobaczyć jak to jest w innych krajach i wtedy mówić o haraczu. I odniesienia do Drzymały i zaborców to jest jakąś bzdurą i pisaniem tak dla zasady aby dowalić urzednikom.
    A co postulatu z 8: prawidlowo każdy powinien zapłacić za działkę i budynek który posiada, także we wspówłasności - tak jest na całym swiecie. i mam taką prośbę jak ktoś durnoty pisze o wzroście administracji to neich podeprze to faktami. moge zapewnić że mimo wzrostu zadań przekazywanych przez rząd samorządom, wzrostu liczby podatników i wniosków oraz wystawianych decyzji zatridnienie w samorzadach zwłaszcza w gminach jest niezmienne od conajmniej 10 lat, więc o jakim wzroście mówimy? i jakich urzędasów? jeśli chodzi o ministerestwa to był jedynie przyrost biurek w gabinetach politycznych ministrów, a to nie urzędasy zostali zatridnieni tylko politykierzy

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama