Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej wymaga wystąpienia o nadanie lub zmianę numeru identyfikacji podatkowej (NIP). Aktualizacji NIP trzeba dokonać także wówczas, gdy w toku prowadzenia działalności ulegną zmianie dane wpisane pod numerem ewidencji.
Jeśli osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności gospodarczej ma już swój NIP, musi w urzędzie skarbowym (właściwym dla miejsca zamieszkania) złożyć wypełniony formularz aktualizacyjny. Jedynie jeśli zamierza działać w formie spółki cywilnej, musi wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (nowego) tej spółce cywilnej. Wówczas właściwym urzędem skarbowym dla takiego wystąpienia będzie urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce prowadzonej działalności w formie cywilnej, który jest też właściwy ze względu na obowiązki wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług.

NIP dla spółki cywilnej

Spółka cywilna musi mieć swój własny NIP, m.in. właśnie dlatego, że na gruncie przepisów o VAT jest odrębnym podmiotem. Oznacza to, że VAT wspólnicy spółki cywilnej nie rozliczają według udziałów, jak ma to miejsce w przypadku podatku dochodowego, ale rozliczają go wspólnie; można by rzec, że płatnikiem podatku VAT jest spółka cywilna, a nie wspólnicy.
Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Czynności tej muszą dokonać nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych objętych zgłoszeniem. Zaś podatnicy podatku od towarów i usług nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Dane potrzebne do zgłoszenia

Trzeba pamiętać, że w zgłoszeniu identyfikacyjnym osób fizycznych trzeba podać następujące dane: nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL.
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą zawiera również informacje dotyczące tej działalności.
Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą dołączają do zgłoszenia identyfikacyjnego uwierzytelnione lub urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgłoszeniem, w szczególności: odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, umowy spółki, dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których znajduje się siedziba, zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON.
Zmiana w zakresie którejkolwiek z tych informacji powoduje obowiązek złożenia aktualizacyjnego NIP-1.
JAK TO ZROBIĆ...
Ustalamy, czy musimy zaktualizować NIP
PROBLEM: Przedsiębiorca zamierza rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej jako osoba fizyczna. Ustala, czy wśród czynności rejestracyjnych podlega obowiązkom ewidencyjnym z zakresu NIP.
ROZWIĄZANIE: Jeśli dla podatnika jest to pierwsza forma aktywności gospodarczej, wskutek której powstanie dochód, nie ma jeszcze nadanego numeru identyfiakcji podatkowej i nie składał wniosku o nadanie tego numeru. W takiej sytuacji musi wypełnić i złożyć we właściwym urzędzie skarbowym formularz NIP-1, jako zgłoszenie do nadania numeru identyfikacji podatkowej. Gdy zaś podatnik ma już NIP, składa wypełniony formularz aktualizacyjny NIP-1. Ma na to 30 dni, a jeśli od razu rejestruje się jako czynny podatnik VAT, musi aktualizacji dokonać w ciągu 14 dni.
Podstawa prawna
• Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).