ROBERT MALATYŃSKI

kierownik Działu Kas Fiskalnych OPTeam

Z całym przekonaniem mogę polecić zakup urządzeń fiskalnych projektowanych i produkowanych w Polsce. Wynika to przede wszystkim z dużego doświadczenia w projektowaniu i produkcji tego sprzętu, najlepszej dostępności części zamiennych i dobrego kontaktu z serwisem fabrycznym. Nie bez znaczenia jest także fakt wspierania rodzimych firm i unikania w ten sposób transferowania ich zysków poza granicę naszego kraju.

Kasy fiskalne muszą być serwisowane zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi ministra finansów. Podstawową różnicą w stosunku do obsługi serwisowej innego sprzętu elektronicznego (AGD, RTV itp.) jest odpowiedzialność producenta za zapewnienie właściwego poziomu serwisu oraz przypisanie na stałe serwisanta (firmy serwisowej) do konkretnego urządzenia. Z tego względu właściciel kasy czy drukarki fiskalnej nie może zlecić jej naprawy lub bieżącego przeglądu serwisowi innemu niż wymieniony w książce serwisowej urządzenia. Zmiany w tym zakresie są oczywiście możliwe, jednak wymagają pisemnego wniosku właściciela kasy do producenta i pozytywnej jego decyzji. To z kolei wymaga czasu.

Przedstawione uwarunkowania pokazują konieczność bardzo przemyślanej decyzji nabywcy przy wyborze dostawcy sprzętu fiskalnego. Podstawowe aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę, są następujące: stabilność rynkowa firmy i liczba zatrudnionych serwisantów; doświadczenie w obsłudze serwisowej urządzeń fiskalnych; zaplecze logistyczne firmy - samochody, łączność, magazyn części zamiennych; kanały komunikacji z firmą - telefon, faks, e-mail, strony www.

Godny polecenia jest prosty sposób na uzyskanie wiarygodnej informacji o rzetelności danej firmy - wystarczy zadzwonić do producenta i poprosić o zaproponowanie dobrego punktu serwisowego w naszej okolicy. Ze względu na ustawowy obowiązek zapewnienia przez producenta właściwego poziomu obsługi serwisowej możemy być pewni, że polecona zostanie firma lub firmy, które nie zawiodą naszego zaufania.

Generalną zasadą jest zgłaszanie przez właściciela kasy wszelkich zauważonych nieprawidłowości w jej pracy właściwemu serwisowi. W przypadku awarii serwisant ma obowiązek rozpoczęcia interwencji przy kasie do 48 godzin od chwili wezwania. Jeśli nie ma technicznych możliwości naprawienia urządzenia w miejscu instalacji, jest ono naprawiane w siedzibie serwisu lub serwisie producenta. Niekiedy rodzaj usterki może powodować naprawę trwającą np. 2-3 dni i - zgodnie z przepisami - nie można wówczas prowadzić sprzedaży, chyba że podatnik posiada urządzenie rezerwowe.

Każde urządzenie fiskalne, zgodnie z przepisami obowiązującego prawa, podlega corocznemu przeglądowi - serwisant na zlecenie właściciela kasy sprawdza prawidłowość pracy sprzętu, stan plomb zabezpieczających dostęp do wnętrza urządzenia oraz chroniących dostęp do pamięci fiskalnej. Jest to istotny element kontroli przez odpowiednie służby podatkowe prawidłowości rejestracji podatku należnego.

(EM)