Firmy coraz chętniej korzystają z możliwości wysłania deklaracji podatkowych przez internet. Potwierdzeniem tej wzrostowej tendencji są dane o przesłanych do fiskusa drogą elektroniczną informacji PIT-11. Firmy wysłały prawie 2 miliony takich elektronicznych formularzy.

Przedsiębiorcy zwracają jednak uwagę na pewne problemy z wysyłaniem e-deklaracji. Chodzi przykładowo o sytuację, gdy nie muszą wpisywać do formularza kosztów uzyskania przychodów, ponieważ wynoszą one 0 zł. Problem dla firm stanowi również sytuacja, gdy podatnik osiągnął niewielki przychód i zaliczka wynosi 0 zł. Jak twierdzą podatnicy, w takiej sytuacji nie mogą wysłać e-deklaracji.

Ministerstwo Finansów uspokaja i twierdzi, że wszystko działa właściwie. Jak mówi nam Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy administracji podatkowej w Ministerstwie Finansów, resort nie stwierdził problemów ze składaniem formularzy, w których koszty uzyskania przychodu są zerowe.

– Można to pole wypełnić wartością zero lub pozostawić puste – tłumaczy Wiesława Dróżdż.

Jak wyjaśnia, warunkiem poprawności formularza e-deklaracji jest wypełnienie wartością pól obowiązkowych zaznaczonych na czerwono, w tym pola zaliczki na podatek.

– Jeżeli przychód jest niezerowy, to konieczne jest wpisanie kwoty (chociażby zera) w pole zaliczki – stwierdza nasza rozmówczyni.

A zatem firmy, które chcą wysłać e-deklarację, muszą stosować powyższe zasady. Jeśli po wysłaniu e-deklaracji podatnik dostanie urzędowe potwierdzenie odbioru, to znaczy, że deklaracja wpłynęła do urzędu.

Przypomnijmy, że e-deklaracje składane przez firmy wymagają podpisania podpisem elektronicznym z kwalifikowanym certyfikatem. Firmy najczęściej nie wypełniają pojedynczych formularzy interaktywnych, ale korzystają ze specjalnych aplikacji udostępnionych przez producentów oprogramowania służącego do rozliczeń finansowo-księgowych firmy. W ten sposób wysyłanie e-deklaracji odbywa się w sposób automatyczny.