Oleje silnikowe są wyrobem energetycznym podlegającym opodatkowaniu akcyzą na takich samych zasadach, jakie obowiązują wyroby przeznaczone do celów opałowych lub napędowych objętych jednolitym wspólnotowym systemem opodatkowania. Czy słusznie?
Wątpliwość budzi to, że olej silnikowy jest olejem smarowym, który z natury rzeczy nie jest przeznaczony do celów napędowych lub opałowych. Mimo to zgodnie z polskimi przepisami oleje smarowe podlegają opodatkowaniu akcyzą i objęte są przepisami dotyczącymi składów podatkowych oraz procedury zawieszenia poboru akcyzy. Dla części olejów możliwe jest co prawda zastosowanie zwolnienia z akcyzy, z wyłączeniem jednak olejów silnikowych. Poza tym zwolnienie zależne jest od spełnienia szeregu warunków formalnych, czego nie przewiduje prawo unijne.
Tymczasem przepisy wspólnotowe wyłączają z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyroby energetyczne, w przypadku ich przeznaczenia do innych celów niż napędowe lub opałowe. Regulacje te, nie wiążą wskazanego wyłączenia spod opodatkowania od spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków formalnych czy dokumentacyjnych związanych z nadzorem i kontrolą nad przemieszczaniem tych wyrobów. Jedynym wymogiem dla wyłączenia olejów smarowych z opodatkowania akcyzą jest oznaczone niepaliwowe przeznaczenie (rozumiane jako cel wykorzystania) tych wyrobów.
Dodatkowo, art. 20 ust. 1 pkt c) unijnej dyrektywy energetycznej stanowi, że przepisom dyrektywy horyzontalnej dotyczącym kontroli i przemieszczania podlegają jedynie produkty wymienione w tym przepisie, tj. w odniesieniu do wyrobów klasyfikowanych do poz. 2710 – tylko i wyłącznie te wyroby, które objęte są kodami CN 2710 11 – 2710 19 69. Oznacza to, że wskazane środki nie mogą być stosowane w odniesieniu do olejów smarowych.
Jeżeli oleje takie nie powinny zostać objęte zakresem wspólnotowego systemu podatku akcyzowego, to konsekwentnie nie mogą one stanowić przedmiotu opodatkowania tym podatkiem.
Mirosław Michna, partner w KPMG, doradca podatkowy