Pozyskanie dotacji ma na celu zabezpieczenie przychodów firmy, dlatego wydatki poniesione na ich otrzymanie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.
Otrzymana kwota dotacji unijnych jako pochodzących ze środków publicznych jest zwolniona od podatku dochodowego. Wynika to z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Czy wydatki, jakie poniosła spółka na ich pozyskanie, może ona zaliczyć do kosztów podatkowych?
Piotr Kościańczuk, dyrektor Kancelarii Skłodowscy, tłumaczy, że wydatki związane z pozyskaniem dotacji (np. na przygotowanie wniosku czy obsługę procesu uzupełniania dokumentów) budzą kontrowersję wśród organów podatkowych.
Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu. Przepisy wyraźnie rozdzielają te wydatki na dwie kategorie – tj. bezpośrednio i pośrednio związane z przychodami.
– Oczywiste jest, że pozyskanie dotacji ma doprowadzić do wzrostu konkurencyjności firmy poprzez poprawę jej funkcjonowania. Niewątpliwie mamy więc do czynienia z wydatkiem zmierzającym do zabezpieczenia źródła przychodu – stwierdza Piotr Kościańczuk.
Jeśli więc wydatki te stają się kosztem pośrednim, to powinny one podlegać potrąceniu w dacie ich poniesienia na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.