Parlament Europejski podjął uchwałę popierającą dalsze prace nad podatkiem od transakcji bankowych. Komisja Europejska musi sporządzić raport dotyczący korzyści i zagrożeń wynikających z wprowadzenia takiego podatku w Unii.
W marcu Parlament Europejski zaakceptował pomysł prowadzenia podatku od transakcji bankowych. To postulat, który realizowany miał być przy poparciu państw i organizacji wchodzących w skład G-20. Podatek ten nakładany byłby na czynności bankowe.

Wzorce już są

Projekt wprowadzenia nowego podatku w systemie bankowym Unii Europejskiej wzorowany jest na już działającym systemie w Szwecji i projektowanym w USA. W Szwecji ten podatek w 2009 roku przyniósł korzyści w wysokości wzrostu PKB o 1 proc., docelowo w ciągu najbliższych 15 lat ma przynieść gospodarce szwedzkiej wzrost PKB o 2,5 proc. Czy ta forma zwiększania wpływów do budżetu krajów UE jest uzasadniona?
Zakłada się opodatkowanie transakcji finansowych dokonywanych na rynku międzybankowym lub wprowadzenie podatku płaconego przez banki od wartości aktywów banków. Według Jarosława F. Miki, doradcy podatkowego, partnera w Taxperience, wprowadzenie nowego podatku to nic innego, jak próba odzyskania środków pieniężnych, jakie zostały przekazane bankom w formie pomocy w ubiegłym roku w czasie kryzysu.
– Efekt wprowadzenia dodatkowego obciążenia odbije się na konsumentach, na których przeniesiony zostanie koszt nowego podatku nałożonego na banki – ostrzega Jarosław F. Mika.
Dodaje, że po wprowadzeniu planowanych zmian, banki mogą zwiększyć swoją aktywność w zakresie optymalizacji podatkowej swoich obciążeń poprzez m.in. transfer wielu operacji finansowych poza granice UE.
– Tym samym nowy podatek może przynieść skutek wręcz odwrotny – wskazuje ekspert z Taxperience.



Skutki dla Polski

Od wielu transakcji bankowych pobierane są opłaty albo bardzo niewielkie, albo nie ma ich wcale. Zdaniem Gabrieli Nowickiej, prawnika w Auxilium, wprowadzenie opodatkowania transakcji bankowych będzie skutkowało obciążeniem dodatkowymi opłatami każdego, kto tej transakcji będzie dokonywał. To może w pewnych sytuacjach zahamować rozwój transakcji bankowych, szczególnie bezgotówkowych.
Z kolei Jarosław F. Mika zwraca uwagę, że skutki nowego podatku dla Polski to m.in. koszt, jaki rząd poniesie na proces legislacyjny, oraz administrowanie systemem ściągalności i redystrybucji podatku do unijnego budżetu. To kolejne wpisowe nakładane na członków UE, które nie tyle wspomoże budżet Wspólnoty, ile może spowodować odpływ kapitału z rynku w Polsce do banków pozaunijnych. Ponadto, jeśli konsument będzie obarczony tym podatkiem w sposób pośredni (ukryty), to duże transakcje finansowe będą realizowane przez wielu zamożnych klientów w bankach pozaeuropejskich.
Kwestia opodatkowania banków będzie uzgadniana w czasie czerwcowego szczytu G20 w Kanadzie. Jednak wprowadzenie w życie podatku oraz ostateczny kształt i zasady jego opłacania zapewne nieszybko zostaną skonkretyzowane.
Ważne Wpływy z nowego podatku mają zapewnić częściowy zwrot pomocy, jakiej udzieliły rządy sektorowi finansowemu podczas kryzysu, oraz stanowić źródło funduszy przeznaczonych na wspieranie krajów rozwijających się