Izba Skarbowa w Bydgoszczy zabrania odliczać VAT od zakupu paliwa do aut. Przy leasingu pozwala na odliczenie podatku tylko w ograniczonym zakresie. Zdaniem ekspertów, taka interpretacja jest błędna, odliczenie przysługuje bez limitu.
Izba Skarbowa w Bydgoszczy wydała dwie interpretacje dotyczące odliczania VAT. Jedna dotyczy paliwa do samochodów firmowych. Druga – rat leasingowych. Przy paliwie izba zabroniła odliczenia w ogóle. Przy ratach leasingowych pozwoliła na odliczenie w ograniczonym zakresie.
Zdaniem ekspertów Ministerstwo Finansów potwierdza, że pełne prawo do odliczenia przy nabyciu samochodów oraz paliwa do nich przysługuje tylko dla aut z tzw. kratką. To stanowisko korzystne jedynie dla organów podatkowych.
Specjaliści wskazują, że istnieją argumenty za tym, aby uznać, że wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Magoora (C-414/07) daje podatnikom możliwość odliczania VAT od nabycia (w tym leasingu) samochodów oraz paliwa do nich bez ograniczeń.

Zakup paliwa

W jednej z interpretacji podatnik planuje rozpocząć użytkowanie samochodu osobowego na podstawie leasingu operacyjnego. Dopuszczalna masa całkowita samochodu to 2630 kg, liczba miejsc siedzących to pięć. Samochód będzie wykorzystywany na cele działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu. W trakcie użytkowania samochodu podatnik będzie kupował paliwo do niego.
Według podatnika na podstawie art. 17 ust. 2 VI Dyrektywy posiada on pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup paliwa – niezależnie od typu tego samochodu, jego rozmiarów, ładowności lub tonażu. Jedynym warunkiem uprawniającym do odliczenia VAT zawartego w zakupach paliwa jest wykorzystywanie samochodu, z którym związane są zakupy do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Izba skarbowa była innego zdania (interpretacja z 13 listopada 2009 r. nr ITPP1/443-814b/09/BS).

Zakaz z ustawy

Według bydgoskiej izby podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od zakupu paliw służących do napędu samochodów osobowych. Obowiązujące przed 1 maja 2004 r. regulacje, jak również przepisy obowiązujące od daty przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, zawierają ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem paliw do napędu samochodów osobowych (według organu podatkowego zarówno przed 1 maja 2004 r., jak i po tym dniu podatnicy nie mieli i nadal nie mają prawa do odliczenia).

Leasing samochodów

W interpretacji o leasingu ten sam podatnik otrzyma od leasingodawcy faktury dokumentujące poszczególne raty leasingowe i inne płatności, jak opłata wstępna, zawierające podatek od towarów i usług.
Według podatnika przysługuje mu prawo do odliczenia całości VAT zawartego w otrzymywanych fakturach dotyczących wszystkich rat leasingu i innych płatności wynikających z umowy leasingu.
Izba Skarbowa w Bydgoszczy (interpretacja z 13 listopada 2009 r. nr ITPP1/443-814a/09/BS) nie podzieliła opinii podatnika. Jej zdaniem, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących raty leasingowe oraz innych płatności, jak opłata wstępna. Obowiązujące przed 1 maja 2004 r. regulacje, jak również przepisy obowiązujące od daty przystąpienia Polski do Unii, zawierają ograniczenie prawa do odliczenia pełnego VAT związanego z leasingiem lub najmem samochodów osobowych (przed 1 maja 2004 r. podatnicy nie mieli w ogóle prawa do odliczenia, a po dniu akcesji w zakresie limitów – obecnie odliczyć można 60 proc. VAT, nie więcej niż 6 tys. zł).



OPINIE
Tomasz Michalik
partner w MDDP
Minister finansów konsekwentnie prezentuje stanowisko, zgodnie z którym wyrok ETS w sprawie Magoora oznacza, że podatnicy mogą odliczać podatek naliczony od nabywanych czy wynajmowanych aut na zasadach obowiązujących przed 1 maja 2004 r. Minister akceptuje pełne odliczenie VAT tylko od nabycia czy leasingu tzw. samochodów z kratką, a zatem mających homologację inną niż na samochód osobowy. To oczywiście korzystna dla fiskusa interpretacja. Moim zdaniem – nietrafna. Przychylam się do stanowiska zaprezentowanego w wyroku WSA w Krakowie z 3 kwietnia 2009 r. (sygn. akt SA/Kr 147/09), zgodnie z którym wspomniany wyrok ETS oznacza, że klauzula stałości zawarta w VI i 112 Dyrektywie została przez polskiego ustawodawcę naruszona, co sprawia, że od 1 maja 2004 r. podatników nie obowiązują żadne specyficzne ograniczenia dotyczące prawa do odliczenia VAT od nabywanych czy leasingowanych aut osobowych – inne niż standardowe ograniczenia obowiązujące przy nabyciu czy leasingu wszelkich innych towarów.
Kamil Lewandowski
doradca podatkowy w kancelarii Parulski i Wspólnicy
Ministerstwo Finansów potwierdza dotychczasowe podejście do wykładni wyroku ETS w sprawie Magoora, wskazując, że pełne prawo do odliczenia przy nabyciu samochodów oraz paliwa do nich przysługuje, gdy spełniają one kryteria wskazane w przepisach obowiązujących w Polsce do 30 kwietnia 2004 r.
Istnieją argumenty za tym, aby uznać, że wyrok ETS daje podatnikom możliwość odliczania VAT od nabycia (w tym leasingu) samochodów oraz paliwa do nich, także, gdy nie spełniają one warunków określonych w przepisach obowiązujących przed wejściem Polski do UE. Przyjęcie takiego podejścia oznaczałoby, że jedynym ograniczeniem dla prawa do odliczenia podatku naliczonego jest używanie samochodu w związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. Przyjęcie takiej interpretacji też do wyroku Magoora dałoby nadzieję na powrót do normalności i zniknięcie kratki z samochodów. Wprowadzenie takiego rozróżnienia nie znajduje uzasadnienia w praktyce gospodarczej i jest chybionym pomysłem ustawodawcy.
Michał Galejczuk
menedżer w Accreo Taxand
ETS uznał, że Polska, zmieniając przepisy o VAT po akcesji do UE, przekroczyła granice dopuszczalnych ograniczeń w prawie do odliczenia VAT od nabycia paliw do aut osobowych.
Obecnie dominują dwa sprzeczne podejścia w tym zakresie. Jedno reprezentowane przez organy skarbowe oraz część sądów administracyjnych, zgodnie z którym, mówiąc w pewnym uproszczeniu, obecnie prawo do pełnego odliczenia VAT przysługuje podatnikom, którzy użytkują w działalności gospodarczej tzw. samochody z kratką (homologacja ciężarowa). Natomiast stanowisko przeciwne oparte jest na argumentacji o braku obowiązywania starej ustawy o VAT, co w połączeniu z uznaniem przez ETS obecnych przepisów za niezgodne z prawem wspólnotowym prowadzi do wniosku o braku ograniczeń w odliczaniu VAT od zakupu paliw oraz leasingu samochodów wykorzystywanych w działalności.
Taka sytuacja nie sprzyja zasadzie pewności prawa. Stawia podatników w niekomfortowej sytuacji i naraża ich na ryzyko sporów z organami skarbowymi.
Tomasz Michalik, partner w MDDP / DGP
Zmiany w odliczaniu VAT od aut / DGP
Michał Galejczuk, menedżer w Accreo Taxand / DGP