Obowiązują już nowe wytyczne dotyczące składania zgłoszeń celnych. Od dziś zgłoszenia celne wywozu należy składać elektronicznie.

NOWE PRAWO

Od 1 lipca 2009 r. organy celne nie będą przyjmowały zgłoszeń wywozowych składanych na Kartach 1, 2, 3 SAD lub przesyłanych do systemu CELINA, z wyjątkiem ściśle określonych przypadków. Zgłoszenia celne do urzędów wywozu w Polsce należy składać za pośrednictwem Systemu Kontroli Eksportu (ECS).
Szczegółowe wytyczne z tym związane wprowadzają nowe przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1875/2006 z 18 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz.L 360 z 19 grudnia 2006 r., str. 64). Rozporządzenie obowiązuje od 1 lipca.
Elektroniczne zgłoszenie wywozowe (komunikat IE 515) z kluczem do bezpiecznej transmisji danych może być przesłane do systemu ECS za pomocą strony internetowej, poczty elektronicznej lub z wykorzystaniem interfejsu niewizualnego.
Na wypadek sytuacji awaryjnych nadal jednak możliwe będzie składanie zgłoszeń celnych w formie papierowej. Chodzi m.in. o takie sytuacje, gdy zgłaszający nie posiada dostępu do systemu teleinformatycznego oraz w przypadku awarii systemu ECS w urzędzie celnym wywozu lub w przypadku awarii aplikacji lub sieci po stronie zgłaszającego.
W związku z tym, że uruchomienie pełnej funkcjonalności systemu ECS planowane jest na I kwartał 2010 r., to wywozowe zgłoszenia niekompletne i zgłoszenia uproszczone będą rejestrowane w systemie CELINA według dotychczasowych zasad.