Na co zwracać uwagę przy planowaniu

KATARZYNA CZARNECKA-ŻOCHOWSKA

partner w PricewaterhouseCoopers

Przy planowaniu podatkowym zawsze zwracamy uwagę na te same kwestie, niezależnie od koniunktury. Czas kryzysu to jedynie moment, w którym łatwiej sobie uświadomić konieczność prowadzenia działań z zakresu planowania podatkowego. Czasy gaszenia pożarów podatkowych w firmach mamy już dawno za sobą. Obecnie przedsiębiorcy raczej oczekują praktycznych wskazówek. W kryzysie jedyna różnica polega na tym, że przedsiębiorcy wykazują większą chęć do przeanalizowania różnego rodzaju potencjalnych oszczędności czy możliwości optymalizacji. Czasami zoptymalizowanie podatków to dla firmy po prostu konieczność.

MONIKA DZIEDZIC

partner w MDDP

Jest większa mobilizacja w przedsiębiorstwach, żeby oszczędzać na podatkach, bo podatek jest takim samym kosztem w przedsiębiorstwie jak koszt wynagrodzeń, telefonów, czynszu, transportu, logistyki. Oszczędność podatkowa jest więc taką samą oszczędnością, o której obecni przedsiębiorcy myślą. Te oszczędności można by podzielić na wiele różnych grup. Najczęściej spotykane to oszczędności kwotowe – tak żeby podatku zapłacić mniej – oraz oszczędności w formie terminu zapłaty – podatek zapłacić, tylko później.

JAROSŁAW KOZIŃSKI

partner w Ernst & Young

Dodałbym, że to jest nawet lepsza oszczędność niż wszystkie inne. Inne cięcia kosztów zwykle wiążą się ze spadkiem jakości otrzymywanych usług. Związek między jakością usług, które dostajemy od państwa, a tym, ile płacimy podatku, nie jest ciągle dość oczywisty.

MONIKA DZIEDZIC

Trzeba też wykorzystywać te możliwości, które dają przepisy, a które dla podatników czy przedsiębiorców jeszcze rok, dwa lata temu nie były takie oczywiste, czy tak chętnie z nich nie korzystano. Przykładem jest podatek od nieruchomości. Wpływa on do organu gminy, czyli tam, gdzie działa przedsiębiorca. To jest związek między tym, co płacimy, a tym, co dostajemy z powrotem. Można lokalnie kontrolować i wymóc, aby te zapłacone pieniądze w formie podatku zostały właściwie wykorzystane.

MARCIN MATYKA

Planowanie podatkowe w czasach kryzysu jest traktowane jako swoista forma oszczędności, w tym wypadku na podatkach. W praktyce mamy coraz częściej do czynienia z planowaniem międzynarodowym. Choć teraz tego typu planowanie, ze względu na brak nowych inwestycji, jest mniej popularne.

DR JANUSZ FISZER

partner w White & Case, docent UW

Specjalnego wpływu kryzysu na postawy klientów osobiście nie widzę. Może to wynika z tego, że w kancelarii prawnej jest nieco inaczej niż w dużych firmach, typowo zajmujących się doradztwem podatkowym. Nie widzę radykalnych zmian, takich, żebym mógł o nich powiedzieć: to jest jakaś tendencja. Na pewno jest zainteresowanie planowaniem, natomiast żeby postawa klienta w odniesieniu do planowania stosowanego była teraz inna w sposób dla mnie zauważalny, niż była poprzednio, tego nie mogę powiedzieć. Rośnie jednak świadomość, że dzięki dobremu planowaniu podatkowemu można uzyskać korzyści ekonomiczne. I z tym bym raczej wiązał zmiany niż z samym kryzysem.