W Sejmie odbyło się drugie czytanie rządowego projektu ustawy regulującej zasady zwrotu nadpłaty akcyzy na samochody osobowe.

ZMIANA PRAWA

Ustawa wprowadza jednolite zasady zwrotu części podatku akcyzowego zapłaconego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego. Zwrot dotyczy aut sprowadzonych z zagranicy w okresie od 1 maja 2004 r. do 30 listopada 2006 r., które w chwili nabycia były starsze niż dwa lata. Zgodnie z ustawą podatnicy mogą odzyskać różnicę między kwotą akcyzy zapłaconą w momencie nabycia samochodu, a kwotą akcyzy zawartą w cenie samochodu podobnego typu pojazdu użytkowanego w Polsce. Wszczęcie postępowania o rozpatrzenie zwrotu nadpłaty może być przeprowadzone jedynie na wniosek podatnika.
- Ustawa z pewnością ucieszy tych podatników, którzy sprowadzili po wejściu Polski do Unii Europejskiej upragnione auto i uiścili podatek akcyzowy - mówi Mirosław Stanisławski, doradca podatkowy, prezes Blue Tax Group. Ekspert zwraca jednocześnie uwagę, że niektóre z proponowanych rozwiązań mogą jednak zniechęcić podatników do składania wniosku o zwrot nadpłaty w podatku akcyzowym.
- Już sam sposób ustalania nadpłaty podatku akcyzowego jest systemem skomplikowanym, bo opartym na badaniu średniej rynkowej ceny samochodu. Badanie wartości rynkowej pojazdu jest wysoce nieobiektywne, a jednocześnie jest metodą kosztowną - twierdzi Mirosław Stanisławski. Ekspert zwraca także uwagę, że składający wniosek niejako sam wskaże aparatowi skarbowemu dysproporcje w wycenie samochodu, który wcześniej był zgłoszony do odprawy celnej.
- Należy zauważyć, że jeśli samochód był odprawiany w cenie zbliżonej do rynkowej, to na podstawie ustawy zwrot akcyzy będzie zerowy lub bardzo mały i ze względów ekonomicznych wnioskowanie o zwrot nie będzie opłacalne - mówi Mirosław Stanisławski.
W ustawie zaproponowano także zmianę w ustawie akcyzowej. Wprowadza ona mechanizm weryfikacji przez organy podatkowe wartości samochodu podawanej przez podatnika i stanowiącej podstawę wyliczenia akcyzy. Ustawa umożliwia obciążanie podatnika kosztami opinii biegłego, jeżeli przedłożona przez niego wycena odbiega od wartości deklarowanej przez podatnika o co najmniej o 33 proc. W trakcie drugiego czytania ustawy Klub Lewicy zaproponował poprawkę, która precyzuje, że wprowadzana zmiana będzie miała zastosowanie do zapłaty akcyzy za sprowadzone samochody po wejściu w życie ustawy. Poprawkę negatywnie zaopiniowała wczoraj sejmowa Komisja Finansów Publicznych.