Sprawa dotyczyła operatora telekomunikacyjnego, ale konsekwencje wyroku można odnieść również do innych podmiotów, które posiadają programy lojalnościowe dla swoich klientów i przekazują im nieodpłatnie produkty. Sąd orzekł bowiem, że darowizny przekazywane na cele związane z działalnością przedsiębiorstwa nie mieszczą się w pojęciu sprzedaży, a w konsekwencji podmiot, który przekazuje takie darowizny, nie musi ich ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej.

Skarżąca spółka świadczyła usługi telekomunikacyjne. Każdy klient, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, korzystający z usług operatora mógł stać się uczestnikiem programu lojalnościowego i zbierać punkty, które następnie mógł wymienić na nagrody - sprzęt rtv, sprzęt fotograficzny, płyty cd oraz dvd.

Spółka zwróciła się do urzędu skarbowego z prośbą o interpretację, czy nieodpłatne przekazanie produktów powinno być rejestrowane za pomocą kasy fiskalnej. Powołała się na art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej ustawa o VAT). Spółka dowodziła, że skoro przekazanie jest nieodpłatne, a zatem nie można go zakwalifikować jako sprzedaż, to wydawania tych towarów nie należy ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej. Istotne w tej kwestii było to, że przekazanie było związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Sprawa trafiła do WSA. Pełnomocnik spółki stwierdził, że w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, nie można uznać, że bezpłatne przekazanie towaru na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jest czynnością podlegającą opodatkowaniu. Do tej argumentacji przychylił się sąd, który uchylił decyzje organów.

Sygn. akt III SA/Wa 984/07

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl