II RANKING FIRM I DORADCÓW PODATKOWYCH - Kancelarie prawne, które posiadają działy doradztwa podatkowego, oraz samodzielne spółki doradztwa podatkowego łączy fakt posiadania skromnych zasobów kadrowych, dzieli jednak odbiorca ich usług.
Wśród firm zatrudniających dwóch lub mniej doradców podatkowych widać dwie główne linie podziału. Po pierwsze należy rozdzielić samodzielne firmy od firm, w których doradztwo podatkowe jest tylko jedną z wielu form działalności. Drugą istotną zmienną, która wpływa na pozycję na rynku, jest miejsce prowadzenia działalności.

Kancelaria i firma

W pierwszej kolejności widać podział na kancelarie prawne, które posiadają działy doradztwa podatkowego i samodzielne firmy. Jedne i drugie łączy to, że zatrudniają najwyżej dwóch doradców podatkowych oraz ewentualnie osoby posiadające inne uprawnienia zawodowe. Kancelarie jednak, zwłaszcza te z czołowych miejsc w rankingu, kierują swoją ofertę do zupełnie innego klienta niż samodzielne firmy, działające przede wszystkim na rynkach lokalnych.
Jarosław Bieroński, radca prawny i doradca podatkowy oraz partner w Zespole Podatkowym kancelarii Sołtysiński, Kawecki, Szlęzak, podkreśla, że we współpracy z doradcami zagranicznymi kancelaria prowadzi unikalną praktykę międzynarodowego prawa podatkowego.
- Udaje nam się łączyć doświadczenie z nowoczesnym spojrzeniem na aktualne problemy podatkowe klientów - stwierdził Jarosław Bieroński.
- Jako prawnicy uważamy, że w doradztwie podatkowym jesteśmy powołani do szczególnej dbałości o bezpieczeństwo prawne proponowanych rozwiązań podatkowych i wykorzystania ich spójności z prawem gospodarczym - dodaje.
Paweł Jabłonowski, doradca podatkowy w kancelarii Chałas i Wspólnicy, przewagi dużych kancelarii ponad wyspecjalizowanymi firmami doradczymi upatruje m.in. w szerszym spojrzeniu na sprawy klienta.
- Przy dokonywaniu analizy z punktu widzenia prawa podatkowego, konieczne jest także doświadczenie w zakresie prawa cywilnego i handlowego, a takie wsparcie kancelarie prawne co do zasady posiadają - uważa Paweł Jabłonowski.
Z drugiej strony Sławomir Zieleń, prezes Sławomir Zieleń i Wspólnicy, przyznaje, że siłę jego firmy również stanowi kompleksowość usług.
Patrząc na ranking nie sposób nie odnieść się także do różnicy wewnątrz grupy kancelarii prawnych. Zajmują one zarówno miejsca czołowe, jak i miejsca pod koniec stawki. Wydaje się, że wynika to z faktu wyodrębnienia działów doradztwa podatkowego w jednych oraz dodania usługi doradztwa w drugich. W kancelariach z pierwszych miejsc usługa doradztwa podatkowego jest usługą kompleksową. W drugiej grupie natomiast wydaje się, że doradztwo jest wartością dodaną do podstawowej usługi prawnej.

Duże miasta przeważają

Drugą linię podziału stanowi miejsce prowadzonej działalności. To, gdzie mieści się firma - w dużym mieście czy poza nim, determinuje w większości przypadków jej pozycję na rynku doradztwa podatkowego w Polsce. Z rankingu wynika jednak, że ta linia się zaciera. Firmy spoza dużych miast mogą z powodzeniem konkurować z firmami, które mieszczą się w Krakowie, Poznaniu, Katowicach czy Warszawie. Niewątpliwie jednak warunki prowadzenia działalności doradczej w samodzielnych firmach poza miastami są dużo trudniejsze. Chodzi m.in. o ceny usług. Firma w Warszawie stosuje niewątpliwie wyższe stawki niż firma świadczącą tę samą usługę doradztwa podatkowego np. w Zielonej Górze czy Kobylnikach k. Poznania. Aby wypracować ten sam przychód, spółka spoza dużego miasta musi pozyskać większą liczbę klientów. Istnieje zatem naturalna przewaga firm, które działają w dużych miastach, a zwłaszcza w Warszawie, gdzie stawki za usługi są najwyższe. Jak zatem radzą sobie firmy spoza dużych miast?
Sławomir Zieleń zwraca uwagę, że na pozycję spółki mają wpływ cztery główne czynniki: wspomniana kompleksowość świadczonej usługi, posługiwanie się wszystkimi dostępnymi środkami przekazu i uzyskiwania informacji, relacje z mediami oraz ugruntowana pozycja wśród osób zawodowo zajmujących się podatkami. Widać to także w rankingu. Renoma doradców podatkowych tej firmy, a w zasadzie głównie Sławomira Zielenia, jest najwyższa.
Z kolei Dariusz Graczyk, prezes Graczyk i Wspólnicy, zwraca uwagę na to, czego z rankingu nie da się wyczytać, że najważniejszy ranking prowadzą klienci.
- Jest to nieustanny konkurs na tę kancelarię, która spełnia ich oczekiwania, a notowania są prowadzone w czasie rzeczywistym - klient niezadowolony po prostu odejdzie - uważa Dariusz Graczyk. Jego zdaniem o sukcesie firmy decyduje przede wszystkim systematyczna i ciężka praca, która pozwala zdobyć zaufanie i lojalność klientów.
- To właśnie ta praca u podstaw pozwala nam zdobyć zaufanie i lojalność naszych klientów, a jeżeli jesteśmy konsekwentni i wytrwali - także pewną i stabilną pozycję na rynku - stwierdził prezes Graczyk i Wspólnicy.
* firma działa od sierpnia 2007 r., przychody podała za 4 miesiące