Od początku lipca przedsiębiorcy będą mogli korzystać z nowej formuły rozliczania podatku od towarów i usług – podzielonej płatności, w której zapłata za zakupiony towar i usługę będzie dzielona na dwie części. Pierwsza to kwota netto, która trafi na podstawowy rachunek sprzedającego. Druga to VAT, który zostanie przelany na specjalne konto VAT sprzedawcy.

<a href="http://sklep.infor.pl/splitpayment/?utm_source=mojafirma.infor.pl&utm_medium=baner-artykul&utm_campaign=split-payment-ib-101156">Split payment. Sprawdź, jakie korzyści daje podzielona płatność! >>>></a>

Stosowanie podzielonej płatności ma być dobrowolne. Ale Ministerstwu Finansów zależy na tym, by z nowej metody skorzystało jak najwięcej podatników. Split payment ma być bowiem jednym z głównych narzędzi uszczelnienia systemu podatkowego. Gdy przelewy VAT będą w pełni monitorowane, wówczas ryzyko nadużyć staje się minimalne. Dlatego resort szykuje dużą kampanię informacyjną, której start zaplanował na maj. I chciałby zaangażować do niej banki.

Dlaczego? Bo to na nich spocznie cały ciężar operacyjnego przygotowania do stosowania nowej metody. Zwłaszcza opracowanie nowych rodzajów przelewów. Logiczne, że to one najlepiej będą w stanie wyjaśnić klientom, jak w praktyce stosować nową metodę rozliczania VAT.

– Jest pomysł, by zaprosić banki do współpracy. Ale rozmowy są na wstępnym etapie i jeszcze żadne ostateczne ustalenia nie zapadły – mówi nam Łukasz Świerżewski, rzecznik prasowy MF.

Same banki nie mówią „nie”. Piotr Pinchinat-Miernik, dyrektor w departamencie bankowości transakcyjnej Pekao, przyznaje, że oprócz kwestii technicznych z punktu widzenia banku najważniejsze jest wyjaśnienie klientom, jak ma działać split payment i przygotować ich do do korzystania z tego typu płatności.

– Dlatego od kilku tygodni informujemy ich o mechanizmie podzielonej płatności VAT. Klienci otrzymują od doradców prezentacje z zasadami działania mechanizmu w Banku Pekao, szczegółowy zestaw pytań i odpowiedzi, a także specyfikacje plików wymiany danych. Należy podkreślić, że dla klientów to właśnie możliwość dostosowania systemów księgowych do elektronicznego zlecania płatności jest newralgicznym punktem w przygotowaniach do korzystania z mechanizmu podzielonej płatności – mówi Miernik.

Do akcji informacyjnej chętnie przyłączy się BZ WBK. Według Piotra Konieczki, menedżera z zespołu rozliczeń produktów płatniczych, bank jest do tego gotowy, ale musi poznać więcej szczegółów. BZ WBK również chodzi przede wszystkim o dobre przygotowanie klientów. Bo, jak mówi Konieczko, choć split payment ma być dobrowolny, to wywrze wpływ na większość klientów korporacyjnych.

– Ustawa wpływa na wszystkich klientów biznesowych banku i wprowadza zmiany w podstawowych procesach rachunkowo-płatniczych. Skala zmian w stosunku do terminu ich wprowadzenia jest w naszej ocenie największym wyzwaniem – dodaje.

Podobnie uważają w mBanku. Ich zdaniem podzielona płatność została tak skonstruowana, że firmy będą się „zarażać” dobrowolnością split payment.

– Bardzo zależy nam na tym, by przedsiębiorcy otrzymali kompleksową wiedzę na temat płatności podzielonej. Jeśli MF wyrazi chęć współpracy, jesteśmy otwarci – tak, jak było w przypadku JPK_VAT czy nowego przelewu do ZUS – mówi Krzysztof Olszewski, rzecznik mBanku.

Akcję informacyjną chętnie wesprze też PKO BP. Przyłączenie się do akcji MF rozważą także ING Bank Śląski i Raiffeisen.

Wszyscy nasi rozmówcy z sektora finansowego deklarują jednocześnie, że ich instytucje będą gotowe na uruchomienie nowego rodzaju rozliczeń na 1 lipca. Choć niektórzy – jak Pekao– chcą otwierać rachunki VAT dla klientów już w kwietniu. Wejście w życie przepisów o split payment było dwukrotnie opóźniane właśnie na prośbę banków.

Finansiści podkreślają, że od strony systemowej całe przedsięwzięcie nie ma precedensu pod względem skomplikowania.

– Cały projekt jest wyzwaniem, chodzi bowiem o stworzenie płatności – w praktyce będzie to kilkanaście odrębnych transakcji o różnej funkcjonalności – która uwzględnia dwa konta. Potrzebne będzie odpowiednie umiejscowienie jej w systemie transakcyjnym, systemach raportowych i dodatkowo uwzględnienie w wielu produktach bankowych oferowanych podmiotom gospodarczym – mówi Marcin Jedliński, rzecznik Raiffeisen Polbanku.

Split payment wywrze wpływ na większość klientów korporacyjnych