ANALIZA

W czasie spowolnienia gospodarczego firmy szukają oszczędności m.in. w obsłudze księgowej. Koszty można zredukować, oddając księgowość do biura rachunkowego, firmy outsourcingu księgowego lub korzystając z księgowości internetowej. Kwota, jaką można zaoszczędzić, zależy od wielkości firmy i liczby dokumentów, które generuje ona miesięcznie. Firma, która ma 100-150 dokumentów do zaksięgowania, może zaoszczędzić nawet 1,5 tys. zł miesięcznie, jeśli zdecyduje się na korzystanie z usług outsourcingu księgowego, zamiast zatrudniać samodzielną księgową na etacie.

Księgowość internetowa

Na rynku dostępne są oferty księgowości internetowej, których miesięczny koszt to ok. 50 zł. Jak wyjaśnia Joanna Zalewska, kierownik serwisu ifirma.pl, usługa jest skierowana do mikroprzedsiębiorstw i małych firm, a kryterium wyboru jest sposób rozliczania się z podatku dochodowego.

- Z serwisu mogą korzystać podatnicy rozliczający działalność gospodarczą na podstawie ustawy o PIT i prowadzący księgowość w postaci książki przychodów i rozchodów lub ewidencji VAT - tłumaczy Joanna Zalewska.

Za usługę trzeba zapłacić 45 zł netto miesięcznie i jest to cena zdecydowanie niższa niż średnia cena usług biur rachunkowych. Serwis nie jest jednak biurem rachunkowym i nie prowadzi księgowości swoich klientów. To podatnik prowadzi księgowość z pomocą serwisu. Ma on do dyspozycji specjalistów od podatków, ale niekoniecznie z uprawnieniami księgowymi.

Średnia cena obsługi księgowej w biurze rachunkowym to od 150 do 400 zł. Korzystając z usług biura rachunkowego, właściciel firmy nie martwi się o rozliczenia, bo to biuro księguje dokumenty. W przypadku popełnienia błędu przez biuro klient może domagać się od niego odszkodowania, bo każde biuro ma obowiązkowe ubezpieczenie OC. Jeśli podatnik sam prowadzi księgi, ponosi za nie pełną odpowiedzialność.