statystyki

Pożegnamy wydatki strukturalne

autor: Agata Piłat10.07.2017, 11:20; Aktualizacja: 10.07.2017, 11:47
pieniądze, kasa, banknot

Jeśli planowana zmiana wejdzie w życie, to za 2017 r. już nie będzie trzeba przygotowywać sprawozdań za wydatki strukturalne.źródło: ShutterStock

Wszystko wskazuje na to, że rok 2017 był ostatnim, w którym istniał obowiązek sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za poprzedni rok. Nie trzeba też będzie korzystać z dodatkowej klasyfikacji.

Reklama


Można stwierdzić, że wydatki strukturalne powoli odchodzą do lamusa. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku znikną przepisy je regulujące. A wszystko za sprawą projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 oraz niektórych innych ustaw, który jest po pierwszym czytaniu w Sejmie. Zmienia on przepisy ustawy o finansach publicznych, co prowadzi do likwidacji dodatkowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, a co za tym idzie też i sprawozdań z nimi związanych.

W skrócie można stwierdzić, że same zasady weryfikacji dla perspektywy 2014–2020 sprawiają, że nie zachodzi już potrzeba identyfikacji wydatków strukturalnych ponoszonych przez jednostki sektora finansów publicznych według dodatkowej klasyfikacji określającej kody wydatków strukturalnych oraz sporządzania przez te jednostki sprawozdań o poniesionych wydatkach strukturalnych. I stąd ta zmiana przepisów.

W sumie można się było tego spodziewać, bo pierwszym sygnałem było wprowadzenie wyjaśniającego wpisu zawartego w załączniku nr 40 do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej, który stanowi instrukcję sporządzania sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych. Chodzi o paragraf 1 ust. 1, wskazujący, że: „Jednostka sporządza sprawozdanie z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych. W sprawozdaniu tym nie uwzględnia się wydatków związanych z realizacją projektów w ramach perspektywy finansowej 2014–2020”.

I właśnie wejście w życie nowej unijnej perspektywy finansowej 2014–2020 jest kluczowe dla tych wszystkich zmian. Spowodowało, że pojawiły się nowe projekty unijne, a także nowe kody i rodzaje wydatków. Polityka wsparcia unijnego jest kontynuowana, ale w zmienionej formie w stosunku do perspektywy finansowej 2007–2013. A od momentu wejścia w życie obecnej perspektywy finansowej 2014–2020 pojawiały się pytania i wątpliwości odnośnie do kwalifikowania ponoszonych w jej ramach wydatków do wydatków strukturalnych. I pomimo wyjaśniającego wpisu do rozporządzenia nadal dla wielu osób był to problem. Choć powinno być już jasne, że w sprawozdaniach za 2016 r. w przypadku projektów realizowanych w nowej perspektywie finansowej 2014–2020, wkładu krajowego nie należało wykazywać w sprawozdaniach Rb-WSa i Rb-WSb. Natomiast wykazywało się jedynie wkład krajowy dotyczący realizacji projektów z poprzedniej perspektywy finansowej 2007–2013 oraz wydatki ponoszone na realizację działań/zadań finansowanych wyłącznie ze środków publicznych krajowych, które można było dopasować do obecnie obowiązującej klasyfikacji wydatków strukturalnych. Czyli wydatki realizowane w 100 proc. ze środków krajowych nadal należało klasyfikować jako wydatki strukturalne w kodach i obszarach dotychczas obowiązujących.


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama