statystyki

Zbiornik na statku to naczynie do transportu

autor: Katarzyna Jędrzejewska, Anna Olbrych20.03.2017, 07:38; Aktualizacja: 20.03.2017, 08:56
Wyrok dotyczy nieaktualnych już przepisów, ale nadal toczą się o nie spory przed sądami.

Wyrok dotyczy nieaktualnych już przepisów, ale nadal toczą się o nie spory przed sądami.źródło: ShutterStock

Maksymalna norma ubytków przy przewozie paliwa drogą morską do końca 2015 r. wynosiła 0,04 proc. za każdy dzień przewozu. Dopiero od 2016 r. jest podwyższona do 0,5 proc. – orzekł NSA.

Reklama


Wyrok dotyczy nieaktualnych już przepisów, ale nadal toczą się o nie spory przed sądami. Branża paliwowa od lat bowiem walczyła, żeby przy przewozie paliw ciekłych statkami stosować normę 0,5 proc., a nie 0,04 proc.

Przedsiębiorcy tłumaczyli, że straty przy przewozie paliw ciekłych statkami są stosunkowo duże. Wynikają bowiem ze specyfiki tego rodzaju transportu (paliwo jest przewożone za pomocą specjalnie do tego przystosowanych jednostek pływających).

Dopóki jednak przepisy nie zostały zmienione, dopóty urzędy celne stosowały normę 0,04 proc. wynikającą z ówczesnego rozporządzenia ministra finansów (z 24 lutego 2009 r.). Odmawiały ustalenia jej indywidualnie, na wniosek, w wyższej wysokości (postulowanych 0,5 proc.). Nie widziały takiej potrzeby, bo – jak twierdziły – statek to „inne naczynie służące do transportu”, dla którego minister finansów ustalił już normę ubytków.

Przedsiębiorcy szli do sądów, ale jak wskazuje najnowszy wyrok NSA, nie ma szans na wygraną. Sąd kasacyjny stwierdził – podobnie jak wcześniej WSA w Gdańsku – że „naczyniem służącym do transportu” nie jest sam statek, ale zbiornik wypełniony paliwem, który jest przewożony drogą morską i który może, choć nie musi, być częścią składową statku.

Sąd wyjaśnił bowiem, że czym innym jest naczynie służące do transportu, a czym innym środek transportu, którym to naczynie jest przewożone.


Pozostało jeszcze 50% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama