Elektroniczne kontrole z użyciem jednolitego pliku kontrolnego ruszą dopiero w 2018 r. – wynika z wewnętrznego dokumentu resortu finansów, do którego dotarł DGP.
W dokumencie napisano, że realizacja usługi „Elektroniczne czynności kontrolne z użyciem JPK” rozpocznie się 17 kwietnia br., a zakończy 1 stycznia 2018 r., czyli w momencie, gdy wszyscy podatnicy będą musieli przesyłać co miesiąc ewidencję VAT w formacie JPK.
Jak wyjaśniał w wywiadzie dla DGP Piotr Kociński, prezes zarządu Aplikacje Krytyczne sp. z o.o., w pierwszym kwartale br. gotowy powinien być już analizator JPK, który pozwoli fiskusowi na analizę danych z JPK połączonych z informacjami z kilku innych strukturalnych baz danych administracji podatkowej.
W drugim kwartale gotowa ma być tzw. hurtownia danych z zestawem aplikacji analitycznych. Dopiero wtedy fiskus będzie miał niezbędne narzędzia, aby prowadzić przemyślane elektroniczne kontrole.
Na razie resort rozwiązał problemów z korektami JPK _VAT, składanymi od lipca 2016 r. przez dużych podatników, a od 2017 r. przez małe i średnie podmioty.
W komunikacie na stronach resortu, wyjaśniono, że przedsiębiorca, który w 2016 r. złożył JPK_VAT, może go skorygować tylko w najnowszej strukturze JPK_VAT (2).
– W porównaniu do wersji, która obowiązywała od lipca 2016 r., dodane zostały pola dotyczące numeru NIP kontrahenta oraz daty dokonania zakupu. Poprawiony JPK został też skorelowany z najnowszą wersją deklaracji VAT – wyjaśnia zmiany Andrzej Tajchert, partner w KPMG.
Podkreśla, że na wprowadzenie tych poprawek oczekiwali zarówno przedsiębiorcy, jak i ich doradcy. Nikt jednak nie spodziewał się, że resort zrezygnuje z przyjmowania plików w dotychczasowej strukturze w odniesieniu do ubiegłorocznych korekt. Zdaniem ekspertów MF najpierw stworzyło problem, a teraz przerzuca jego rozwiązanie na podatników.
– Korekta deklaracji VAT za okresy po 1 lipca 2016 r. skutkuje obowiązkiem ponownego przesłania JPK – zauważa Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC. I dodaje, że z treści komunikatu MF nie wynika jednoznacznie, czy korekty plików JPK_VAT za poszczególne miesiące 2016 r. mają być uzupełniane o dane niewymagane w poprzedniej wersji (NIP, data dokonania zakupu). Przyznaje, że takie uzupełnienie jest możliwe, ale w tym celu trzeba przeanalizować dane z systemów księgowych. – To oczywiście jest do zrobienia, ale wymaga dodatkowej pracy – mówi ekspert.
Na niedawnej konferencji organizowanej przez firmę SAGE przedstawiciel resortu finansów wyjaśniał, że ubiegłoroczna wersja JPK przygotowywana była dla innego stanu prawnego, gdy nie przewidywano jeszcze obowiązku przesyłania co miesiąc ewidencji VAT w formacie JPK. Zdecydowano się ją poprawić dopiero od 2017 r. wraz z objęciem średnich i małych przedsiębiorców obowiązkiem przesyłania JPK_VAT.
– MF już zapowiedziało, że w przyszłości takie sytuacje nie będą się powtarzać, a korekt będzie można dokonywać na wersjach, które obowiązywały w momencie składania pierwotnego pliku – informuje Ernest Frankowski, dyrektor w Deloitte.