statystyki

Zmiany w akcyzie od samochodów: Problemem są małe dostawczaki

autor: Agnieszka Pokojska09.01.2017, 07:44; Aktualizacja: 09.01.2017, 09:24
księgowa, podatki, księgowy, urzędnik

Zmiany w sposobie naliczania akcyzy od aut mają zapobiegać nieprawidłowościom, polegającym np. na zaniżaniu wartości auta lub całkowitym unikaniu opodatkowaniaźródło: ShutterStock

Objęcie podatkiem wszystkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, także tych dostawczych, zaszkodzi małym przedsiębiorstwom – przekonują przedstawiciele branży motoryzacyjnej. Postulują więc, aby po zmianach akcyza dotyczyła tylko aut osobowych.

Reklama


Do Sejmu trafił senacki projekt nowelizacji przepisów o podatku akcyzowym. Zmiany w sposobie naliczania akcyzy od aut mają zapobiegać nieprawidłowościom, polegającym np. na zaniżaniu wartości auta lub całkowitym unikaniu opodatkowania. Zgodnie z projektem o wysokości podatku mają decydować: pojemność silnika, emisja spalin wyrażona normą Euro i wskaźnik deprecjacji wartości samochodu.

Pierwsze założenia zmian w akcyzie budziły wątpliwości pod kątem zgodności z prawem UE. Czy projekt nowelizacji je rozwiewa?

Wiesław Jasiński: Rozwiązania przyjęte w senackim projekcie są zgodne z prawem UE. Wcześniejsze założenia, uzależniające podatek od pojemności silnika i rocznika samochodu, faktycznie budziły obawy co do zgodności z przepisami unijnymi, zwłaszcza w kontekście wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 2007 r. w sprawie Brzeziński przeciwko Izbie Celnej w Warszawie (sygn. akt C-313/05). Wzięliśmy to pod uwagę wraz z autorami senackiego projektu i wprowadziliśmy dodatkowy element – wskaźnik deprecjacji. To powinno rozwiązać problem niezgodności.

Szymon Parulski Też uważam, że projekt w obecnej wersji jest zgodny z prawem unijnym. Jest też bardzo dobry, ponieważ ukróci masowe oszustwa, którym sprzyja obecny stan prawny. Nie sądzę, aby jakikolwiek sędzia zgłosił pytanie prejudycjalne do TSUE, gdy przepisy te wejdą w życie.

Maciej Szymajda Jestem innego zdania. Niezgodność z przepisami nie jest aż tak widoczna na pierwszy rzut oka, ale ewidentnie widać, że proponowane stawki akcyzy, podane w tabeli, będą blokować swobodny przepływ towarów w UE. Szczególnie będzie to widoczne w przypadku samochodów starszych niż 14-letnie, bo dla nich współczynnik deprecjacji przestanie rosnąć.


Pozostało jeszcze 85% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (8)

  • Podatnik(2017-01-09 19:26) Zgłoś naruszenie 42

    Lepiej bedzie tylko dla importerów aut nowych. Lobby producentów wie jak doradzać ;) Przeciętny Kowalski napewno nie ucieszy sie z takiej zmiany. Niby chodzi o ekologię ale wydaje sie ze tak naprawdę chodzi tutaj o MILIONY jakie zaoszczędza importerzy nowych aut.

    Odpowiedz
  • Podatnik(2017-01-10 18:14) Zgłoś naruszenie 32

    Jakie unikanie Akcyzy a Pan Pani Celnik co sprawdza z Eurotaxu wartość auta i jak jest zaniska to podnosza wartość Akcyzy więc niech szanowny Rząd się zastanowi kto kogo robi w balona !!! Ucierpia oczywiście Biedni ludzie Bogaci się jeszcze bardziej wzbogacą. Bravo PIS !!!

    Odpowiedz
  • Bolo(2017-01-09 16:30) Zgłoś naruszenie 30

    Problemem to będzie jak rzeczywiście akcyza obejmie auta dostawcze do 3,5t. temat dotyczy głównie aut nowych, które byłyby droższe o 9000 lub 14000zł. Taka różnica w cenie zakupu położy lekki transport (konkurencja z Rumunii i Bułgarii) oraz firmy zabudowujące, które nie wyeksportują gotowego pojazdu bo baza będzie droższa o kilka tyś euro.

    Odpowiedz
  • JAN(2017-01-11 12:13) Zgłoś naruszenie 10

    witam-a od kiedy mają obowiązywc nowe stawki,ktoś wie ?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Grzesiek(2017-01-09 11:52) Zgłoś naruszenie 12

    Kalkulator nowych stawek akcyzy: http://obliczakcyze2017.pl

    Odpowiedz
  • StAAbrA(2017-01-11 09:55) Zgłoś naruszenie 10

    Na pojazdy do 3,5 T przewały MF już były . Ale UByczaj trzyma się mocno - bo to akurat koryto , i ośrodek dywersji zarazem , jest pod szczególnym nadzorem obcych agentur . O rodzimej mafii nie wspomnę .

    Odpowiedz
  • mariusz Radom(2017-01-11 08:12) Zgłoś naruszenie 00

    Chyba chodzi o zrobienie z Polski Norwegii .Hi,hi,hi !!!

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama